Mentaal fit blijven tijdens coronacrisis

Gepubliceerd op 27/03/2020

Hoe brengt u uw dag door tijdens deze coronacrisis? Op deze pagina geven we enkele suggesties.

Hoe blijft u mentaal fit?

  • Stop met het corona-nieuws te volgen, adviseert deze psychiater: ‘Een stress van jewelste’ (artikel uit De Morgen, 23 maart 2020)
     
  • Onderhoud uw sociale contacten. U kunt op afstand communiceren met vrienden, familie … via:
    Skype (Hoe gaat u met skype aan de slag?)
    Whatsapp
    Google Hangouts
    Facebook Messenger
    Facetime (Apple)
    Stuur massaal brieven en filmpjes (artikel uit De Standaard, vrijdag 13 maart 2020)
     
  • Zorg voor een goede slaaphygiëne (Tips in dit doe-boek van cm
     
  • Zorg voor routines. Duid ze eventueel aan op een weekschema (open hier een blanco weekschema)
     
  • Beweeg voldoende: lees hier de tips van de Vlaamse sportfederatie
     
  • Universiteit Gent bundelt op deze pagina diverse initiatieven om de mentale veerkracht van burgers te versterken in tijden van crisis. Ze maken een onderscheid tussen bronnen die bruikbaar zijn voor iedereen en bronnen die zich tot hulpverleners richten.
     
  • Stress in tijden van corona: een normale reactie op abnormale omstandigheden - tips van universiteit Gent voor studenten
     
  • Uilenspiegel startte het initiatief “Luistergenoten”, waarbij cliënten kunnen bellen, chatten of videobellen met ervaringsdeskundigen van Uilenspiegel. 
    Alle contactgegevens staan op de website: https://www.uilenspiegel.net/wat/luistergenoten
     
  • In beweging blijven, contact houden met familie en vrienden, structuur brengen in uw dag en uzelf zinvol bezig houden helpen ons om deze bizarre periode gezond door te komen maar evident is het niet. Ontmoetingscentrum ’t Vooruitzicht verzamelt alle tips en kleine activiteiten die u kunt doen ‘in uw kot’ op de website onder de noemer ’t Vooruitzicht@home. U kunt er dagelijks info ontvangen door de blog te volgen of u aan te sluiten bij de facebookgroep. Alle info vindt u op https://tvooruitzicht.com/t-vooruitzichthome/
     
  • Apps voor mindfulness, ontspanning en ademhaling: Apps kunnen u helpen om te ontspannen wanneer u zich in een stressvolle situatie bevindt, maar ze kunnen u ook helpen om te mediteren of om uw ademhaling aan te passen. Enkele voorbeelden:

    Headspace
    Een eenvoudige app, perfect voor beginners die willen leren hoe te ontspannen en op een laagdrempelige manier gebruik te maken van mindfulness.

    Calm
    Een app die zich volledig op ontspannen focust. 

    Simple habit
    Een app met een enorm ruim aanbod van verschillende soorten mindfulness. Er zijn sessies over stress, angst, depressie, intimiteit …

    Mindfulness-app
    Deze app biedt je meditaties van verschillende lengtes aan (3, 5, 15 of 30 minuten), stille meditaties, een bodyscan …
     

  • Logo Kempen heeft enkele tips voor zorgverleners verzameld. Open hier 7 affiches met tips voor de zorg van het mentaal welbevinden van uw team.
     

  • Om zorgmedewerkers psychisch te ondersteunen lanceerde Zorgnet-Icuro het informatieplatform www.dezorgsamen.be.

    Op de website vindt u antwoorden op de volgende vragen:
    - Hoe zorg ik voor mezelf?
    - Hoe zorgen we als zorgverleners voor elkaar?
    - Hoe herken ik problemen bij mezelf of bij collega’s?
    - Hoe zoek ik professionele hulp?

    Alle aangeboden informatie is bijeengebracht door experten en wetenschappelijk gefundeerd. U kunt vragen stellen en tips en tricks met elkaar delen. U kunt er ook terecht voor directe (telefonische) ondersteuning.