Naar de hoofdinhoud

FlaQuM

OPZ Geel gaat met FlaQuM voor duurzame zorgkwaliteit

In het OPZ Geel zetten we ons dagelijks in voor kwaliteitsvolle zorg en dienstverlening. Om deze kwaliteit duurzaam te verbeteren en te verankeren, hanteren we sinds 2024 het nieuwe Vlaamse kwaliteitsmodel of het Flanders Quality Model (FlaQuM). Dit model ondersteunt ons bij het ontwikkelen van een expliciete kwaliteitscultuur waarin menselijke zorgzaamheid en professionele expertise samengaan.

Wat is FlaQuM?

FlaQuM is een wetenschappelijk onderbouwd kwaliteitsmodel ontwikkeld door het Leuvens Instituut voor Gezondheidszorgbeleid (LIGB). 
Het FlaQuM-kwaliteitsmodel vertrekt vanuit een gedeelde visie op kwaliteit. Deze visie beschrijft aan de hand van 15 dimensies wat kwaliteitsvolle zorg betekent. Aanvullend op de technische kwaliteitsdimensies plaatst FlaQuM de vier ‘kernwaarden van zorg’ centraal in de kwaliteitsvisie: vriendelijkheid en empathie, holistische zorg, partnerschap, en waardigheid en respect. 

Dit is een visuele voorstelling van het huis van vertrouwen, van het flaqum-model. Het omvat alle dimensies in de vorm van een huis.

FlaQuM biedt zorgorganisaties een houvast om, op basis van de eigen invulling van de kwaliteitsvisie en met alle betrokkenen binnen de organisatie, het eigen kwaliteitsmanagement stapsgewijs verder uit te werken. Zorggebruikers en hun naasten, medewerkers en zorgpartners staan hierbij centraal.

Meer lezen over FlaQuM? Klik hier

Figuur: Het Huis van Vertrouwen naar Vanhaecht et al. 2023

Waarom kiest OPZ Geel voor FlaQuM?

OPZ Geel wil expliciet én onderbouwd werken aan een kwaliteitscultuur die nodig is voor kwalitatieve zorg. FlaQuM ondersteunt ons in deze ambitie met volgende kenmerken: 

  • Co-creatie en betrokkenheid: Iedereen speelt een actieve rol – medewerkers, zorggebruikers en hun naasten, én zorgpartners. Onderlinge samenwerking met bijdragen van al deze betrokkenen is cruciaal. Samen bouwen we aan een zorgsysteem dat warm, professioneel en duurzaam is. 
  • Basiswaarden van goede zorg: ‘Het hart van de zorg’ of de vier ‘kernwaarden van zorg’ staan centraal in FlaQuM. Deze kernwaarden sluiten nauw aan bij de kwaliteitsvisie en waarden van OPZ Geel. 
  • Eigenaarschap: Kwaliteit is een gedeeld verhaal. Elke betrokkene draagt een persoonlijke verantwoordelijkheid voor goede zorg.
  • Continu leren en verbeteren: Door samen te werken, naar elkaar te luisteren en in te zetten op kwaliteitsinnovatie versterken we onze zorgverlening op elk niveau. We zetten in op continu leren en inspireren binnen OPZ Geel, én op overleg, samenwerking en benchmarking met de andere ziekenhuizen binnen het FlaQuM-consortium.  

Een kwaliteitscultuur ontstaat alleen als iedereen zich betrokken voelt. 
Of je nu zorggebruiker, medewerker of zorgpartner bent: het is een (waarden)verhaal van ons allemaal!

Als aftrap voor ons nieuwe kwaliteitssysteem organiseerden we in 2024 een brede bevraging bij onze medewerkers en bij zorggebruikers en hun naasten. We vroegen naar hun mening over de kwaliteit van zorg en dienstverlening binnen het OPZ Geel. De resultaten van de bevraging bieden een schat aan informatie. Op basis van deze waardevolle inzichten gaan we nu samen aan de slag met gerichte kwaliteitsprojecten: Wat doen we goed? Waar liggen onze groeikansen? Wat vinden onze zorggebruikers, hun naasten en onze medewerkers écht belangrijk?